FEM CIÈNCIA

CURS 2018 - 2019


Benvolgudes famílies,
el dia 1 comença el projecte monogràfic FEM CIÈNCIA. Com ja sabeu, tindrà una durada d'un mes, durant el qual els nens i nenes s'endinsaran en el fantàstic món de la ciència. Estigueu preparats per tot allò que us anem demanant... SOM-HI!

Per posar-nos en situació hem vist el que passa en un món paral.lel on ... Bé no farem "spoilers" si ho voleu saber mireu el vídeo:


Durant aquest mes de ciència dos cops per setmana tindreu una pregunta científica que haureu de resoldre.
Qui s'anima?
Som hi científiques i científics!

La Lluna hi és tant de dia com de nit, però la veiem depenent de la fase lunar en la qual es troba. En la Plena, la Lluna es troba just a l'altre costat i nosaltres la veiem tota sencera i només de nit, perquè la lluminositat del Sol no li arriba. Però en la resta de fases és possible veure-la de dia i de nit, perquè els raigs de llum que arriben des del Sol reflecteixen a la Terra i ens permet veure la Lluna. Tampoc us preocupeu si de dia no la veieu! Pot ser, o bé que està en la fase de Lluna Plena o que els raigs de llum no arriben amb suficient força. 
Ja veieu que tot depen de la fase en què es trobi la Lluna. També hi ha un planeta que es pot arribar a veure de dia, és el planeta Venus. A partir d'ara, ja sabeu, mireu més el cel de dia a veure si els trobeu!

BON DIA CIENTÍFIQUES I CIENTÍFICS




Monitors i monitores de matiners també ajuden amb els Projectes.
 Moltes gràcies "Eina Cooperativa"



Aquesta vegada no hi ha una única solució per donar la resposta. Però la que considerem més eficient seria la seguent:
En primer lloc hauríem d'agafar un colador i així separaríem l'aigua de la resta de la barreja. A continuació tindríem de separar la palla i el ferro, hauríem d'agafar un imant per anar separant tot el fero de la palla. I ja tindríem els tres elements separats.



La mateixa paraula magma ja ens sona molt misteriosa. Ve del grec i significa "massa" o "pasta". Els geòlegs designen amb aquest nom la roca fosa que es troba a l'interior de la Terra. Hi ha magma a l'interior de tots els volcans actius, i va bullint fins que al final es produeix l'erupció. Quan aquest magma arriba a la superfície de la terra rep un altre nom : lava.
Quan veiem la lava, gairebé sembla que la Terra estigui escopint. Es clar que hi ha una diferència important: les nostres escopinades no són pas roents! 


La Mercè Cama, mare del Bernat i la Xènia, ha portat a la l'escola plaques Petri, unes plaques que s'utilitzen als laboratòris principalment en el cultiu de bacteris o altres microorganismes.
Ha passat per totes les aules recollint mostres del què tenim a les mans, a les taules, pissarres...
Avui després d'una setmana hem recuperat les plaques i hem  mirat quins són els llocs amb més bacteris, quantes colònies han sortit a les plaques, si portem les mans netes o brutes. Us deixem un petit recull de fotografies per veure com ha anat


La fotosíntesi és el procés a través del qual les plantes produeixen els nutrients que els serviran d'aliment. En la fotosíntesi, les plantes capten l'energia lluminosa que els arriba del Sol, gràcies a la clorofil·la, i l'aprofiten per transformar, en sucres i oxigen, l'aigua que absorbeixen de terra a través de les arrels i el diòxid de carboni que capten de l'aire a través de les fulles. L'energia lluminosa és atrapada per la planta i transformada en energia química que s'emmagatzema en els sucres. L'oxigen va a parar a l'aire a través de les fulles, mentre que els sucres es distribueixen per tota la planta i constitueixen el seu aliment. A través de la respiració, la planta consumeix els sucres alliberant l'energia química que tenen emmagatzemada, fent-la servir per al manteniment de la vida i el desenvolupament de tots els òrgans (arrels, tiges, flors i fruits).


Els volcans són llocs per on surt cap a la superfície la roca fosa que es troba a l'interior de la Terra. On hi ha un volcà, hi ha una connexió directa entre la superfície terrestre i el seu interior. Per poder entrar en un volcà (per anar cap a dins de la Terra) necessitaríem un submarí a prova de foc i a més dotat amb una perforadora excel.lent. Un submarí d'aquestes característiques, malauradament, no existeix, i potser no existirà mai, però res no ens priva d'imaginar-nos, com en Jules Verne, com seria un viatge amb una nau a l'interior de la Terra.
Tot el que sabem sobre els saures i especialment sobre els dinosaures és gràcies als nombrosos ossos que els científics o els col.leccionistes ha anat desenterrant arreu del món durant els darrers dos-cents anys. Les primeres restes de dinosaures - un tros de fèmur i un parell de dents - les va trobar Mary Ann Mantell l'any 1822 al sud d'Anglaterra. La troballa va fascinar moltíssimes persones. Un professor d'Oxford, sir Richard Owen, va examinar amb deteniment les dents i va arribar a la conclusió que havíen de ser d'un ésser viu gros com un camp de fútbol. Va anomenar aquest enorme animal dino-saure, que en grec significa "llargandaix terrible", i li va dedicar tots els seus estudis posteriors. La reina Victòria d'Anglaterra va fer fer una reconstrucció d'aquest ésser monstruós, i automàticament moltes persones d'arreu del món, fascinades pels dinosaures, van sortir a la recerca d'ossos. Fins i tot en Buffalo Bill hi va col.laborar.

L'Escola Sala i Badrinas té el plaer de convidar-vos a la nostra
FIRA DE LA CIÈNCIA

Durant la tarda del proper dimecres dia 27 de febrer, els nens i les nenes de l'escola exposaran el treball que s'ha estat duent a terme durant el mes de la ciència. La fira consistirà en una exposició i demostració dels diferents ambients que s'han treballat durant el projecte, explicacions dels científics i científiques que s'han treballat als diferents nivells i una presentació sobre el procés d'elaboració de l'aula de ciències.

Totes les famílies hi sou convidades a partir de les 15:10h.

Cal tenir en compte que la visita serà lliure pels diferents espais de l'escola, no hi ha un ordre establert, així que us recomanem començar per la zona dels vostres fills i filles, així evitarem aglomeracions i cues. Trobareu grups d'alumnes que us faran les diferents explicacions dels ambients i els científics i científiques distribuïts de la següent manera.

- Ambients d'educació infantil: aules de P3, P4 i P5, menjador, psicomotricitat i english.
- Ambients d’inicial i mitjà: pati de baix.
- Científics i científiques: pels passadissos de les diferents aules.

Per altra banda, els alumnes de cinquè ens han dissenyat l'aula de ciències. I ens explicaran tot el procés que han seguit per dissenyar-la: entrevistes a professionals, mesures de l'espai, elaboració d'un pressupost,  recerca de material i mobiliari, comandes, etc. Es duran a terme tres exposicions simultànies amb visita inclosa a l'aula de ciències en el següent horari:

1r torn: 15:15 A 15:35     AULA 5A, 5B, 4A i 4B 
2n torn: 15:35 a 15:55     AULA 5A, 5B, 4A i 4B 
3r torn: 15.55 a 16:15      AULA 5A, 5B, 4A i 4B 
Us animem a totes les famílies que pugueu a venir a la fira de la ciència!


Aquest matí amb tota la solemnitat que requeria l'acte hem inaugurat l'aula de ciències de l'escola. També s'han estrenat les nenes i nens  de la banda de l'escola que ens han obsequiat amb la cançó "when the saints go marching in".


Aquest dimecres hem finalitzat el projecte "Fem ciència" amb la inauguració de l'aula de ciències, al matí, i amb la festa de la ciència a la tarda.
Les nenes i nens de l'escola ens hem convertit en científiques i hem explicat als adults que ens han visitat què hem fet aquests dies i què vol dir ser científic/a, quines hem estudiat i experiments que hem fet.
També hem presentat l'aula de ciències a totes les persones que han vingut, aula que les nenes i nens de cinquè han muntat, pensat, mesurat... i que fa molt de goig (i que ja tenim ganes d'utilitzar). 
Us deixem aquest petit recull de la gran feina que hem fet aquests dies:


Les nenes i nens de P5 ens hem convertit en científiques i científics tot aquest mes de Febrer; a l'aula ens han visitat científics que ens han explicat la seva feina, també hem treballat la vida i els descobriments de Josefina Castellví i Galileo Galilei ; ens hem barrejat amb els companys i companyes del cicle i hem fet ambients de ciència (un ambient una experiència).

Us deixem aquest petit recull de la gran feina que hem fet aquests dies:





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada